Reclame care au făcut istorie, din America

Este un fapt destul de știut că reclamele, indiferent de mediul prin care sunt expuse publicului, nu prea sunt luate in considerare de marea majoritate a publicului. Și aici mă refer la acele reclame, să le spunem „clasice”, unde o doamnă ne vorbește despre puterea de înălbire a unui detergent sau un bucătar faimos ne arată câte farfurii spală el cu un singur produs sau chiar acele mici anunțuri ce apar pe marginea paginii noastre de Facebook. Și asta ca să nu mai vorbesc de clasicele flyer-e pe care le primești pe la colț de stradă.

Publicitatea și marketingul au devenit științe extrem de complexe în ziua de azi, tocmai datorită acestei suprasaturări, de reclame de orice fel sau tip. De aceea agențiile de publicitate nu mai lucrează acum asupra unui public țintă larg, ci extrem de restrâns. Este foarte important să te adresezi exact consumatorului tău pentru că altfel nu vei face altceva decât să pierzi timp și bani.

Pe de altă parte, există produse ce sunt destinate unui public destul de larg, precum alimentele de baza sau produsele de igienă sau curățenie. Aici intervine geniul agențiilor care trebuie să găsească modalități din ce în ce mai diferite de cei dinaintea lor pentru a capta atenția unui public cât mai larg.

Din acest motiv voi vorbi mai jos despre acele campanii publicitare ce au făcut istorie. Dar au devenit celebre nu oriunde, ci în „țara tuturor posibilităților”, cum era denumită SUA. Statele Unite reprezintă un segment aparte al pieței publicitare, în primul rând datorită experienței agențiilor de profil, fiind practic întemeietoarele publicității moderne. Toate reclamele de mai jos au devenit emblematice și sunt recunoscute peste tot în lume și chiar, cele mai recente au fost premiate la concursuri de profil.

Pentru a vă da un prim exemplu ce înseamnă să creezi o reclamă ce rămâne în istorie, dacă vă spun Waaasuuup! Sigur gândul vostru se duce la bere, poate că nu știți ce bere sau poate nici măcar nu sunteți băutori de bere, dar știți cu siguranță că este vorba despre o bere ….

 

Santa Clause – Coca-Cola

 

Cultura populară și „zvonistică” povestește că Moș Crăciun, așa cum este el, un bătrânel grăsuț și drăguț, îmbrăcat în roșu și alb a fost de fapt creat de către Coca-Cola pentru promovarea produselor sale. Istoria dovedește că „bunicuțul” blajin, îmbrăcat în straie roșii și cu blăniță albă pe la guler și mâneci era deja înrădăcinat în mintea oamenilor ca imagine a lui Moș Crăciun, ba mai mult înainte de apariția denumirii de Moș Crăciun, ca imagine general acceptată pentru Moș Nicolae. Coca-Cola nu a făcut altceva decât să promoveze o imagine minunată a acestuia, desenată de un foarte bun artist.

Primul Moș Crăciun Coca-Cola a fost creat de desenatorul Fred Mizen și a apărut într-o reclamă din 1930. Necesitatea utilizării figurii emblematice a lui Moș Crăciun a apărut datorită faptului că pe perioada iernii vânzările la băuturile răcoritoare scădeau dramatic. Compania și agenția de publicitatea a lor, D’Arcy, nu au fost foarte mulțumiți de rezultat considerând imaginea creată mai degrabă una a unui Moș de supermarket. Astfel că însă au continuat să caute alți artiști care să le deseneze acel Moș pe care și-l doreau. Și au găsit omul potrivit în persoana lui Haddon Sundblom. Acesta a creat o serie de desene ce au fost transpuse în reclamă în cadrul campaniei ce a rămas în istorie sub numele de „The Pause that Refreshes”.

 

The Marlboro Man – Marlboro

 

Vremurile în care televiziunea era plină de reclame la țigări a apus de mult, dar expresiile și simbolurile promovate de acestea au rămas pentru totdeauna. Îmi aduc clar aminte cum cândva, demult, în timpul serialului Dallas cum toată familia îngâna „Come to where flavor is! Come to Marlboro Country!”?

Bărbatul Marlboro, simbol al bărbatului adevărat american a fost lansat în 1954 și a fost creat de către Leo Burnett. Marlboro a fost obligat la fel ca mulți alți producători de țigări să folosească filtre pentru țigările lor. Ca urmare, o mare parte a populației masculine a devenit reticentă la folosirea unor țigări „mai slabe”. Leo Burnett a venit cu ideea creării acestui bărbat, dur, un adevărat cowboy călit și hotărât, imaginea pură a bărbatului și prin asocierea cu acesta vânzările au continuat să crească și în rândul bărbaților. De altfel Marlboro era marca de țigări numărul 1 din lume la începutul anilor 90. Marlboro Man a rămas imaginea brandului până în 1998 când a fost interzisă folosirea oamenilor și a desenelor animate pentru promovarea țigărilor.

 

 

A diamond is forever – De Beers

 

Aproape că nici nu ne mai dăm seama că ”Diamantele sunt pentru totdeauna” este de fapt un slogan publicitar, de fapt mai mult ca sigur mulți oameni cred ca este doar o expresie.

A diamond is forever a fost desemnat cel mai bun slogan al secolului 20 de către AdAge și a apărut în orice reclamă a De Beers din 1948 până azi. Compania producătoare de diamante și bijuterii cu aceste pietre trecea printr-o perioadă extrem de dificilă financiar datorită recesiunii și a faptului că majoritatea americanilor considerau că diamantele sunt pentru bogați. Nimeni nu se gândea la bijuterii ca la altceva decât ca la un lux inutil. Compania a angajat una dintre cele mai vechi agenții de publicitate N.W. Ayer și datorită efortului și cercetării realizate de aceasta au reușit să transforme inelul cu diamant în ceva esențial unei cereri de căsătorie.

Conceptul inelului de logodnă a existat dintotdeauna, dar nu a fost neapărat respectat. De Beers l-a transformat în standard cel puțin pentru publicul american. Cu ajutorul campaniei create de către N. W. Ayer aceștia au transformat diamantul dintr-un lux inutil într-un produs absolut necesar unei cereri în căsătorie. Bărbații economiseau și se mândreau cu inelul cu diamant dăruit, iar femeile cercetau diamantul ca și cum în el stătea măsura dragostei.

1984 – Apple

 

Spotul TV cu acest nume a făcut istorie din foarte multe puncte de vedere: anunța lansarea unui concurent IBM, computerul Macintosh, a fost difuzat o singura dată și a creat spectacolul reclamelor ce se prezintă anual în cadrul Super Bowl în Statele Unite. Super Bowl este o competiție celebră de fotbal american ce are loc în fiecare an în luna Februarie. Este de asemenea una dintre cele mai vizionate emisiuni TV în Statele Unite, iar înainte de partidă, dar și la mijloc (half-time) sunt create adevărate spectacole muzicale unde vedete celebre cântă și dansează. Începând din 1984, Super Bowl a devenit și o platformă pentru difuzarea celor mai bune, șocante și scumpe reclame create în Statele Unite. De altfel agențiile de media crează spoturi publicitare special pentru acest eveniment, iar între acestea are loc chiar o competiție pentru că a devenit un obicei ca pe toate canalele media să fie discutate acestea, execuția și impactul lor.

1984 este deosebită ca reclamă din atât de multe puncte de vedere încât poate este greu să descriu cum și în ce fel în doar câteva rânduri. Voi încerca însă să acopăr aspectele esențiale. Spotul face referire la cartea lui George Orwell, 1984, ce descrie o societate condusă tiranic, în care oamenii sunt privați de absolut orice libertate posibilă (pentru cei trecuți de 40 de ani, seamănă bine cu comunismul, iar pentru cei mai tineri seamănă foarte bine cu The Handmaid’s Tale). Nimeni nu a gândit lansarea Macintosh în mod special în 1984, a fost doar o întâmplare că s-a petrecut fix în anul respectiv, iar cei ce au creat reclama au avut geniala inspirație să se folosească de asta. În clip este înfățișată o scenă specifică romanului cu oameni îmbrăcați la fel ce-l ascultă pe „Big Brother” (acesta este de fapt numele generic al dictatorului din roman) proiectat pe un ecran mare. O femeie vine în fugă, urmărită de trupe de forțe speciale și aruncă un imens baros în ecran, evident spărgându-l, iar mesajul este folosiți noul Macintosh pentru ca 1984 să nu fie ca 1984. Nu numai că avea o poveste conturată clară, dar conținea și mesajul de bază al Apple și anume spargerea tuturor normelor.

Clipul publicitar este regizat de către unul dintre titanii cinematografiei, Ridley Scott, iar agenția responsabilă pentru crearea ei este Chiat/Day. A fost difuzată doar o singură dată și are doar 60 de secunde. Și totuși a rămas pe prima poziție a tuturor timpurilor în ceea ce privește reclamele de la Super Bowl. Deși reclamele difuzate în pauzele jocului au devenit un eveniment în sine, iar agențiile și companiile se bat în idei și bugete pentru acest eveniment niciuna nu a reușit încă să depășească succesul lui 1984.

Just do it – Nike

 

Nike a fost inițial o companie producătoare de echipament sportiv profesional, mai exact pentru maratoniști. La finalul anilor 70, începutul anilor 80 a apărut o modă nouă ce a generat o adevărată nebunie și anume dorința de a practica sportul. Sportul, în special sub formă de aerobic, a fost promovat prin filme, emisiuni TV, dar și de către foarte multe vedete ce au creat casete video cu exerciții fizice. Brusc, a apărut o nouă nevoie pe piață și anume aceea de a produce echipament sportiv în masă pentru publicul larg. Nike și-a dorit să o ia înaintea concurentului său direct, Reebok și să cucerească primul acest nou segment. Astfel în 1988, Nike a lansat bine-cunoscutul slogan, Just do it! alături de o întreagă campanie centrată pe aceste trei cuvinte simple.

Just do It a devenit un motor de bază al tuturor activităților ce necesită un efort concentrat. Seria de reclame, de spoturi și postere din presă nu făcea altceva decât să ofere o soluție unei probleme. Ce faci atunci când mai 5 km de alergat și simți că nu mai poți? Pur și simplu mergi înainte, adică you do it. Dar nu oricum, ci cu perechea potrivită de pantofi de sport.

Una dintre cele mai bune campanii ale secolului 20, și poate cel mai cunscut slogan din istoria recentă a advertising-ului, campania Just do it! a avut atât de mult succes încât în primii 10 ani de la lansarea sa vânzările Nike au crescut cu peste 2 miliarde.

 Whassup?! – Budweiser

 

Nu cred că este foarte mult de scris despre această reclamă. De fapt scopul esențial al ei era să nu se ia în serios, să arate că oamenii, prietenii se pot prosti împreună și nu trebuie să fi tot timpul serios. Budweiser este acel catalizator al bunei dispoziții și îți permite să fi tu însuți cu prostelile tale cu tot.

Spotul a apărut la finalul lui 1999, iar în 2000 a fost difuzat în cadrul Super Bowl. Whassup! a devenit o expresie pe buzele tuturor și a generat cel mai mare număr de meme la începutul secolului 21. Mai mult, a fost interpretată probabil de majoritatea băieților indiferent de naționalitate măcar o dată: What are you doin’? Just chilling having a Bud! Si apoi începe tirada de Wassup sub privirile „amuzate” ale iubitelor 😊

The man your man could smell like – Old Spice

 

Una dintre cele mai eficiente și virale reclame ale secolului 21 este acesta creată în 2010 de Wieden + Kennedy. Această reclama a devenit un hit literalmente peste noapte. Conceptul ce a stat la baza acestui spot, dar și a campaniei de pe Internet, a fost realizarea unei evidențe de către compania producătoare alături de agenția aleasă. Descoperirea aceasta se referea la faptul că femeile sunt cele care iau decizia de cumpărare în familie atunci când vine vorba despre produsele de igienă. Drept urmare, de cele mai multe ori acestea alegeau un produs cu miros delicat, suav pentru dușul zilnic. Astfel, au creat o reclamă care să se adreseze în exclusivitate femeilor. Spotul începe chiar așa: Hello ladies!, marcându-și scopul de la bun început.

Ceea ce însă îl evidențiază și îl desparte de multe alte reclame de acest gen este faptul că deși se adresează în mod direct unei audiențe feminine, în același timp nu îndepărtează nici publicul masculin. Reclama are un ritm foarte rapid și este în sine o parodie a celor mai folosite clișee publicitare. În centrul acestei parodii se află actorul Isaiah Mustafa, fost jucător NFL, un bărbat șarmant, dar în același timp plin de umor.

Spotul a fost inițial lansat pe Internet, apoi a fost difuzat la TV în timpul Cupei Super Bowl. S-a bucurat de un succes imens, ocupând deja în primele luni ale lui 2010, o poziție fruntașă. Peste tot se vorbea, se imita, se parodia aceasta reclamă. Oprah vorbea despre ea, Ellen l-a avut invitat pe Isaiah Mustafa, etc. Conversația pe care a generat-o acest spot publicitar a dus la apariția unei continuări, o a doua reclamă în același ton, urmată imediat de una dintre cele mai mari campanii interactive din istoria publicității. Au fost înregistrate 186 de răspunsuri personalizate la comentariile sau întrebările puse pe Twitter sau YouTube de către fani și celebrități. Această campanie este considerată ca fiind printre primele campanii virale din lume, iar în primele 24 de ore de la difuzare aceasta avea 5,9 milioane de vizualizări, mai mult decât discursul de victorie al lui Barack Obama.

Urmările acestui succes au fost: într-o săptămână de la difuzare clipul avea 40 de milioane de vizualizări, Numărul de urmăritori ale Old Spice pe Twitter a crescut cu 2700%, interacțiunea cu urmăritorii de pe Facebook a crescut cu 800%, traficul pe situl oldspice.com a crescut cu 300%, iar canalul YouTube Old Spice a devenit numărul 1 cel mai vizionat canal de companie din istoria YouTube. În primele luni de la difuzarea reclamei vânzările Old Spice au crescut cu 107%, iar asta cred că spune tot despre imensul impact generat de către un singur spot.

Stratos – Red Bull

 

Stratos nu este considerată o reclamă per se, cel puțin nu de către cei de la Red Bull. Părți ale acestui clip au fost incluse în reclamele lor, dar în înregistrare nu există voice-over sau vreun mesaj vorbit, singurele indicii ce ne arată că în spatele acestui eveniment se află Red Bull sunt siglele companiei răspândite peste tot.

În 2012, austriacul Felix Baumgartner a fost sponsorizat de Red Bull pentru a crea un eveniment deosebit, un experiment. Acesta a zburat la 24 de mile în atmosferă deasupra New Mexico într-o capsulă specială, apoi a plonjat liber spre pământ. A planat lin 6 minute, apoi și-a deschis parașuta și a aterizat în siguranță pe pământ. Acest eveniment a fost unul dintre cele mai vizionate online momente din întreaga istorie a Internetului.

Această reclamă s-a bucurat de atât de mult succes pentru că pe lângă valoarea șoc pe care o are, nu face altceva decât să reafirme poziția pe piață și  imaginea Red Bull. Fără cuvinte, doar multă acțiune!

Always – Like a girl

 

O altă reclamă ce a fost difuzată în timpul Super Bowl, de data aceasta în 2015, este „Like a girl” pentru Always. Este un simbol evident al publicității moderne, a acelei luări de poziție, a creării unei voci a brand-ului, a apropierii de cei care îți sunt clienți. „Like a girl” vorbește cu fiecare femeie, dar și cu fiecare fată, și le vorbește direct lor.

Dacă ești fată, cu siguranță ai auzit: alergi ca o fată, râzi ca o fată, etc. Da, există ideea general împământenită în cultura noastră umană că fetele fac lucrurile diferit de băieți. Acesta este conceptul pe care se bazează reclama. Sunt reunite mai multe persoane: femei, fete, băieți și li se cere să alerge ca o fată, să arunce ca o fată, apoi sunt chemate niște fete (diferite de cele din primul grup) și sunt rugate să alerge și să arunce. Evident că există o mare diferență între cum își închipuie lumea că sunt fetele și cum sunt ele în realitate. Reclama nu pomenește nici măcar o secundă de problemele lunare menstruale. Singurul său mesaj este că fetele nu sunt cu nimic diferite de băieți, că pot face orice fac și aceștia. Simplu și fără să incite pe cineva la a cumpăra ceva. Doar o idee.

Sunt conștient că există o grămadă de reclame ce au influențat într-un fel sau altul mersul publicității, dar care au revoluționat gândirea umană în sine. Din păcate, ar fi imposibil să cuprindem într-un singur articol imensa cantitate de material de calitate pe care ne-a oferit-o industria publicității de-a lungul atâtor ani.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *