Trenduri ale platformei de socializare Instagram în 2020
A fost întâi MySpace, a venit apoi Facebook, pe urmă Instagram, iar în 2019 și-a făcut apariția TikTok. În 2019 aceasta a fost a treia cea mai descărcată aplicație, ajungând deja la peste 500 de milioane de utilizatori activi.
Creșterea în popularitate a acestei aplicații, TikTok, în special în rândul categoriei de populație „rezervată” Instagram, și anume adolescenți între 13 – 17 ani, a declanșat schimbări majore în felul în care aceasta din urmă a adaptat funcționalitățile puse la dispoziție utilizatorilor săi. Instagram rămâne totuși preferata majorității publicului și reprezintă un instrument foarte important pentru creșterea vânzărilor online și de aceea este important să descoperim împreună care sunt tendințele conținutului pe această platformă în 2020.
Stories vor rămâne importante
Încă de când această funcționalitate a fost lansată, în 2016, ea a devenit unul dintre cele mai importante instrumente de promovare pe Instagram. Stories sunt evidențiate și promovate în mod special în contul de Instagram. Acestea generează un nivel maxim de angajament din partea utilizatorului pentru că prezintă avantajul de a fi foarte scurte, dar și foarte distractive. Poți folosi emoticoane, stickere și tot felul de efecte speciale pentru a le face cât mai atractive.
Nu trebuie să uiți faptul că Stories au o durată de „viață” limitată, de aceea sunt perfecte pentru a promova oferte speciale sau produse noi. O altă modalitate foarte bună de a te folosi de Stories este să creezi diverse poll-uri (sondaje) sau concursuri. Vei obține maximum de angajament din partea utilizatorilor în ambele variante. Aceștia se vor simți implicați și premiați, iar tu vei avea posibilitatea să aduni date importante pentru viitoarele tale acțiuni de promovare sau pentru crearea, lansarea de produse noi.
Popularitate IGTV în plină creștere
IGTV a fost lansat în 2019 ca formă de răspuns a Instagram la creșterea în popularitate a platformei YouTube. Ceea ce este surprinzător este că în acest moment algoritmul său de căutare a devenit poate mai bine implementat decât cel al YouTube-ului. Ai șanse câteodată ca Instagram să îți sugereze opțiuni IGTV de vizionat mai relevante pentru tine decât ceea ce îți sugerează YouTube în Home.
Ceea ce a sporit foarte mult popularitatea acestei funcționalități este faptul că acum oferă posibilitatea de postare a unui preview în feed-ul tău. În plus, Instagram a renunțat la premisa inițială ce propunea crearea exclusivă de video verticale și a introdus și varianta landscape. Mai mult decât atât, poți crea de asemenea și serii de clipuri video ce se pot reuni într-o pagină separată și sunt despărțite de restul conținutului IGTV printr-o etichetă separată.
Ceea ce este minunat la IGTV este că poate fi folosit de oricine pentru a promova propria afacere sau companie. Nu trebuie să ai un super buget de marketing, ci doar un telefon inteligent (pe care îl are oricine) și câteva idei bune și le poți transforma într-un minunat instrument de atragere a clienților.
Shopable Posts
Aceasta s-ar traduce într-un asemenea fel: „poze postate din care poți cumpăra obiectele fotografiate dând click pe ele”. Pe lângă faptul că îți poți crea un magazin propriu care să funcționeze în interiorul platformei Instagram, rețeaua de socializare a adus ceva în plus. În 2019 a creat o funcționalitate denumită Checkout care îți permite să cumperi produse tag-uite în imagini fără a părăsi aplicația. Momentan această posibilitate este disponibilă în varianta sa de testare beta doar în Statele Unite, dar până la finalul lui 2020 cu siguranță va include o spectru mult mai larg de țări.
Vei putea crea etichete (tags) pe diverse produse prezente într-o poză postată de tine sau de altcineva (spre exemplu, un influencer). La click pe respectiva etichetă vei fi redirecționat către cumpărarea produsului, dar fără să părăsești Instagram.
Promovarea autenticității
Încă din 2019 a fost inițiată și foarte promovată ideea de autenticitate. A fost la modă #no-filter, iar ea continuă la un și mai mare nivel. Datorită faptului că se ajunsese la un nivel exagerat de prelucrare a imaginilor, dar și la crearea unor postări extrem de cosmetizate special pentru contul de „gram”, a apărut acest nou curent, care îndeamnă la postarea cât mai neprelucrată a fotografiilor, așa cum sunt ele “trase” de dispozitivul folosit.
Inițial a fost o serie de postări create de influencer-ii importanți în special de cei din industria de modă care au arătat variante ale lor neprelucrate, și variante create pentru a fi postate. Iar apoi tendința a fost ca de la început postările să fie naturale și autentice.
Aceasta se traduce printr-o nouă tendință în ceea privește marketingul pe Instagram: folosirea formatorilor de opinie „minusculi” (nano-influencers) pentru a promova un anumit produs. Sunt preferați acei influencer-i care au 100 de urmăritori față de cei care au 20 de mii. Motivul este reprezentat chiar de această dorință de autenticitate. Se consideră că cel mai puțin cunoscut are mai multe șanse să fie la fel ca restul clienților tăi, adică oamenii se pot imagina mai ușor în locul său.
Postări tip text
Deși Instagram este în primul rând o aplicație care se bazează mai degrabă pe imagine, anul 2020 se pare că va fi anul textului.
O nouă tendință ce se prefigurează este postarea de tweets pe Instagram. Și ceea ce este mai interesant este că acestea par să fie mai plăcute de către utilizatori decât cele clasice, adică poze.
Mai mult, imaginile ce includ poze cu text par să fie și ele noul trend în materie de Instagram: post-it-uri cu diverse comentarii, ceva scris pe o tablă, liste cu to do, texte scrise pe paharele de cafea, etc. Unul dintre motive este faptul că acestea atrag atenția fiind foarte puține în multitudinea de poze clasice (peisaje, oameni, animale, obiecte).
O altă modă în materie de text este crearea de texte descriptive, ce însoțesc pozele postate (caption) foarte lungi. Foarte mulți influencer-i au început să folosesc texte lungi, dar se pare că și această trăsătură se înscrie în același plan al autenticității despre care vorbeam inițial. Scriind un text mai lung, dar care vorbește despre imaginea postată și felul în care relaționează aceasta cu tine în mod real, creează angajament din partea utilizatorilor pentru că provoacă empatie.
Pe lângă toate tendințele descrise mai sus, vreau să reamintesc că Instagram a anunțat că va renunța la afișarea like-urilor pentru postări. Această decizie se înscrie în același registru general menit să promoveze realitate și nu o imagine ireală. Se pornește de la premisa că atunci când nu vor mai exista like-uri oamenii se vor simți mai liberi să creeze conținut autentic, pentru că nu va mai exista presiunea socială de a obține „admiratori”. Acesta va fi un pas esențial în evoluția tuturor rețelelor de socializare, nu numai a Instagram.