Folosește Tehnica Gamification în strategia ta de Marketing Online

De câte ori ți s-a întâmplat să cauți ceva pe Internet și să dai de un chestionar pe pagina respectivă sau să îți atragă vreun concurs atenția? Și în loc să continui să faci lucrul acela necesar și să te duci la pagina de care chiar aveai nevoie pentru a-ți continua munca te-ai oprit să rezolvi chestionarul sau să participi și tu la concurs?

Sau de câte ori ai cumpărat iaurt cu mere verzi de la Mega Image pentru a obține încă două puncte să completezi talonul pentru un prosop la preț special sau pentru a primi cartonașe cu Disney pentru cel mic?

Te întrebi oare de ce te-ai oprit să vezi ce rezultat primești la chestionarul „Ce personaj din Friends ești?” Sau de ce ai cumpărat ceva de care nu ai nevoie doar pentru a primi două bucăți de hârtie?
Răspunsul este unul simplu și ține exclusiv de felul în care funcționează psihicul uman: ne place la nebunie să ne jucăm. Și asta este valabil indiferent de vârstă, chiar dacă avem 3 sau 37 de ani. Nu e așa că atunci când copilul tău a completat ultimul catalog cu personaje Frozen primite de la Mega Image în schimbul bănuților tăi, ai simit așa o mândrie lăuntrică…?

Toate provocările de mai sus, lansate de către diversele companii pentru clienții lor existenți sau potențiali se înscriu în registrul uneia dintre cele mai eficiente și moderne tehnici de marketing ce poartă numele de gamification.

Ce este tehnica gamification?

Conform Wikipedia, gamification este procedeul prin care se folosesc elemente și principii caracteristice jocului, dar pentru alte domenii. Gamification este o tehnică folosită nu numai în marketing, dar și în multe alte domenii, precum: resurse umane (pentru motivarea și implicarea maximă a angajaților), sport și sănătate, combaterea terorismului și apărare, învățământ, etc.
Drept urmare, în marketing, gamification nu înseamnă că trebuie să creezi un joc și să îl integrezi în site-ul tău sau pe oricare altă platformă. Înseamnă că împrumuți acele elemente ale unui joc care se potrivesc clienților tăi și strategiei proprii de marketing.

Deși acest tip de strategie pentru a crea un cadru motivant în a determina pe cineva să facă ceva anume este veche de când lumea, am putea spune, termenul a devenit cunoscut sub acest nume de „Gamification” în 2002 abia. Este interesant că foarte multe companii se folosesc de un model de gamification ce a fost studiat în 1996 de către Richard Bartle in cartea scrisă de acesta „Who plays MUAs”. Iar dacă ar fi să abordăm istoric această practică, atunci am putea aminti cele mai importante momente în care aceasta a fost folosită, surprinzător chiar înainte de a folosi cineva termenul de gamification:

– În 1908 a fost fondată organizația Boy Scouts ale căror principii de învățare a anumitor abilități și stăpânire a lor se baza exact pe acest principiu al recompensei care era sub forma unei insigne speciale pentru fiecare nivel;
– În 1981 American Airlines a fost prima companie aeriană care a introdus sistemul de premiere de tipul milelor de zbor primite cadou în funcție de frecvența folosirii lor, a duratei zborului și a clasei aeriene;
– În 1983 Holiday Inn este prima companie hotelieră care creează și ea un program de fidelizare a clienților acordându-le puncte de loialitate ca premiu.

Ce ai nevoie pentru a integra gamification în strategia ta de marketing

Este adevărat că s-a demonstrat că tehnica gamification folosită în marketing are o putere extraordinară, convertind clienții și fidelizându-i pe cei existenți. Ce anume este ceea ce îi face pe oameni mai „pasionați” de compania ta? Gamification are capacitatea de a crea angajament; potențialul tău client nu mai este un simplu spectator, este implicat activ în ceea ce faci, poate câștiga ceva din asta indiferent că este doar o insignă la profilul său sau o excursie în Bora Bora. Nu este atât de important câștigul cât implicarea sa și lupta pe care o duce pentru a „juca” respectivul joc.

Pe de altă parte nu orice se potrivește unei companii va merge și pentru tine. Pentru a te putea folosi de această tehnică la justa ei valoare și a putea profita de avantajele aduse de ea va trebui să cercetezi exact ce și cum să faci.

Pentru a putea găsi exact acel element care să îi atragă pe cei cărora te adresezi, dar care să îi și facă să se implice va trebui să construiești un portret clar al clientului tău. La ce anume răspunde? Care sunt lucrurile care îi plac? Ce îl face să reacționeze?, etc

Într-un fel te adresezi unui om de 20 de ani și altfel abordezi pe cineva de 40 și cu totul altfel pe cineva care are 60 de ani. Meseria, interesele, tipul de familie, etc toate acestea sunt elemente esențiale ce conduc la felul în care să abordezi folosirea acestei tehnici de marketing.

De asemenea trebuie să reții că nu este nevoie să cheltui bugetul de marketing pe jumătate de an. Gamification este o strategie care îți permite să obții foarte multe răspunsuri cu foarte puțini bani. Este important să găsești ideea care va produce răspuns, iar aceasta poate fi una extrem de ieftină.

Este esențial să nu uiți că gamification trebuie obligatoriu să fie ceva măcar un pic distractiv. Și acest punct merge mână în mâna cu punctul de mai sus. Ceva extrem de simplu și ieftin poate genera un nivel foarte mare de angajament din partea clienților tăi cu condiția să fie ceva interesant și distractiv.

Exemple de elemente de tip gamification

Am alcătuit mai jos o listă cu elemente din categoria gamification pe care le poți integra pe site-ul tău, pe rețelele de socializare, în aplicația ta, etc.

Insignele (badges)

Așa cum spuneam mai sus, una dintre primele organizații care a folosit gamification a fost Boys Scouts. Premiul când cineva realiza sau învăța o nouă abilitate era o insignă, diferită pentru fiecare tip de abilitate. Ce este important la o insignă? O poți purta, virtual sau real, depinde de context, iar pentru tine reprezintă ceva ce ai realizat, în plus poate fi văzută de toți cei din jur. Insignele generează un nivel foarte mare de implicare din partea clienților. Aceștia au tendința să relaționeze și mai mult cu brandul tău doar pentru a crește numărul sau a modifica tipul de insignă. Este micul lor premiu primit pentru ajutorul pe care ți-l acordă ție.

Acest tip de recompensă este foarte des întâlnită pe site-urile de învățare, cele care se bazează pe comentariile utilizatorilor (precum Tripadvisor, Booking, Quora, etc.), magazinele online ce creează programe de loialitate, etc.

Bara de progres

S-a constatat că mintea umană reacționează mult mai bine atunci când are definite niște limite clare. Dacă trebuie să completezi să spunem un profil de utilizator pe un site de joburi online, dacă lipsește bara de progres, șansele sunt ca la un moment dat să renunți. Este foarte simplu, nu știi când se termină, nu știi cât mai ai. Un alt factor psihologic ar fi că s-a observat de asemenea că oamenilor nu le place să lase lucrurile neterminate.

Clasamente

Poată că un panou cu clasamente ți se pare exagerat sau nepotrivit cu scopul site-ului tău. Atunci când vorbesc despre clasament nu mă refer obligatoriu la acelea standard așa cum apar ele într-un joc. Ați observat spre exemplu că unele bloguri au sub fiecare comentariu de postare, un mic clasament, spre exemplu: MariaP, 15 comments, 4 contribution, 3 people found this useful. Și acesta, deși nu pare, este tot un fel de clasament. Apoi poți acorda denumiri în funcție de numărul de postări sau contribuții, așa cum face spre exemplu TripAdvisor. Tot TripAdvisor trimite notificări periodice tuturor celor ce contribuie cu recenzii, iar acestea includ poziția ta în clasamentul general al contribuitorilor pe un anumit segment relevant, dar și câți au citit și pe câți „i-ai ajutat”. Toate acestea sunt strategii menite să te impulsioneze să continui.

O listă cu exemple de campanii de gamification poate fi văzută aici.

Pentru că structura mentală pe care se bazează teoria jocurilor este extrem de potrivită pentru a reuși să genereze, să suscite o anumită reacție din partea minții umane, tehnica gamification va rămâne cu siguranță o componentă esențială a strategiilor de marketing. Să nu uităm Pokemon Go și dorința oamenilor de a trece la un anumit nivel, de a nu se lăsa învins. Prin găsirea acelor modalități simple, dar atractive vei putea să îți implici clienții și vor putea deveni ai tăi pentru totdeauna! Folosește metoda Gamification în strategia ta de marketing online.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *