Folosește Marketing Automation în strategia ta de Marketing Online

Mai mult ca sigur ai cumpărat ceva online de curând chiar. Dar poate că nu te-ai hotărât imediat și ai uitat sau lăsat intenționat un produs sau mai multe în coșul de cumpărături aferent contului tău? Nu este așa că, la nici câteva ore, ai primit un mail prin care respectivul comerciant îți amintea politicos că ai uitat ceva în coș? Că poate ai uitat, nu, și să nu le lași acolo uitate… Apoi peste o zi îți aducea din nou aminte, doar că acum îți oferea și o reducere de 10% dacă le cumperi până a doua zi. Și dacă nici asta nu te convingea, atunci în a treia zi îți spunea că trebuie să te grăbești căci stocul produsului respectiv este aproape finalizat, adăugând că mai sunt doar 2 bucăți. Și așa mai departe…

Este evident că această campanie „de prindere în plasă” a clientului este o strategie de marketing. Dar cum vă imaginați că se petrece toată această treabă: urmărirea contului de client, transmiterea unui email, apoi din nou urmărirea contului, apoi alt email, etc? Există un angajat de marketing pentru fiecare client sau poate oare sunt oameni care lucrează nu 8 ore, ci 12? Pentru că acest exemplu de mai sus este doar o foarte mică părticică din întregul proces de marketing necesar unei companii. Răspunsul este foarte simplu: probabil că respectiva companie are implementat un software de Marketing Automation.

Ce este Marketing Automation?

Marketing Automation este un software care are ca scop automatizarea procesului de marketing. Se referă la automatizarea acelor procese repetitive care de obicei consumă foarte mult timp. Aceasta nu înseamnă că nu trebuie decât să cumpărăm un software de Marketing Automation și putem să renunțăm la tot departamentul de marketing pentru că avem un roboțel care face treaba lor. Așa cum am precizat, aceste programe se ocupă de partea cea mai „plictisitoare” a procesului de marketing și cea care necesită mult timp și multă analiză. Până la urmă, strategia globală de marketing de care are nevoie orice companie, inclusiv bucățica de Marketing Automation, este realizată tot de om. Partea creativă, partea de strategie, soluții, toate acestea rămân în continuare în sarcina celor ce lucrează în departamentul de marketing.

Un alt aspect foarte important de reținut legat de programele de automatizare ale proceselor de marketing este că acestea nu rezultă în mesaje de tip spam. Există această idee greșită că acestea sunt create doar pentru a inițializa niște campanii de spam. Nimic mai fals! Marketing Automation automatizează niște aspecte repetitive ale campaniei de marketing, dar care sunt inițiate și controlate de factorul uman. Acesta decide textul, când și cum, iar procesul automat intervine atunci când se programează ca la un anumit factor sau răspuns al unui potențial client acesta să intervină cu un anumit răspuns, spre exemplu.

Ce tipuri de Marketing Automation software există?

Există mai multe variante de Marketing Automation, în sensul că sunt trei direcții în care acesta poate merge. Există programe de automatizare care le reunesc pe toate trei, dar există și variante ce au o singură componentă a acestora.

Colectarea datelor de marketing (intelligence)

Această componentă urmărește comportamentul online al cumpărătorului pentru a știi cum și când să intervină în procesul decizional al acestuia. Departamentul de marketing analizează toate datele colectate astfel și poate să intervină în mod personalizat pentru fiecare client existent sau potențial: promoții pentru anumite produse, înștiințări legate de revenirea în stoc a anumitor produse, recomandări, etc. Istoria acestui tip de automatizare ne spune că prima companie care s-a folosit în mod eficient de automatizarea acestei componente de marketing este Amazon.

Dezvoltarea segmentului de vânzări

Acest segment al automatizării se referă la toate acele acțiuni de marketing care sunt menite să ghideze potențialul client de la începutul intenției sau interesului său de a cumpăra până la finalul acestui proces, adică achiziționarea efectivă a produsului sau serviciului respectiv. Acest tip de automatizare se referă la notificări pe email, abordarea contextuală pe rețelele de socializare, SEO și conținut personalizat pentru a atinge rezultatul final, cumpărarea. Dar, la baza acestor instrumente automatizate stau acțiuni ale departamentului de marketing: identificarea categoriilor de potențiali clienții (leads) și dezvoltarea unei strategii de atragere a acestora.

Automatizarea operațiunilor interne

Aici intră toate acele operațiuni interne de programare și bugetare ce se pot automatiza. Adică tot ce se poate decide pe termen lung și se poate programa. Spre exemplu, se decide că cel mai bine este conform datelor colectate prin pașii de mai sus că este necesar să investim suma x în publicitatea Facebook Ads, în fiecare joi, timp de 1 an.

De ce să folosești Marketing Automation?

Există două avantaje esențiale și principale pentru a folosi un asemenea tip de software:
– Salvezi timp
– Crești eficiența procesului de marketing

În zilele în care trăim marketingul este ca un miriapod. Are un număr imens de picioare pe care trebuie să le miște în mod constant pentru că dacă nu o face, altul din același domeniu o va face și va vinde mai mult decât tine. Prin anii 70-80 era fantastic să fii prezent în presă și la TV, apoi prin anii ‘90 era minunat să ai parte de afișare stradală cât mai mare, să ai promoții prin supermarket-uri, dar azi, nici nu știi ce să faci mai întâi. Oamenii au atâtea surse de informare și atragere, în plus concurența în orice segment este acerbă. Drept urmare, nu poți lăsa garda jos niciun minut. Ca un departament de marketing al unei companii mici să facă față ar trebui să aibă angajați care să fie plătiți cu vânzările respectivei companii pe o perioadă de vreo 5 ani.

Aici intervine automatizarea:

– Datele potențialilor clienți sunt colectate automat, iar ție îți revin sub formă de rapoarte, tabele, în funcție de cerințele și nevoile tale
– Nu mai este nevoie să trimiți tu câte un email sau să nu uiți să postezi ceva anume pe Instagram la un moment dat; tu redactezi mail-ul sau postarea, stabilești frecvența sau data de trimitere/postare și asta este făcută automat, iar tu te poți concentra pe altceva
– Poți crea recomandări de produse în mod automat, pe baza a ceea ce a cumpărat clientul tău sau pe baza a ceea ce au cumpărat alții ce demonstrează același comportament de cumpărare precum clientul tău;
– Poți să materializezi toate acele coșuri de cumpărături abandonate, care, să o spunem pe cea dreaptă, te cam bântuie… „De ce nu a cumpărat? Adică le-a pus în coș și totuși… Mai era așa puțin și le lua…”; poți să îți întrebi automat clientul: creezi în programul de automatizare de marketing un set de acțiuni care să se activeze la coșul acela abandonat.
– Poți crea programe de loialitate personalizate care să se declanșeze automat la o anumită activitate a clientului;

Am subliniat peste tot în articol faptul că un asemenea software nu poate înlocui omul, dar că îl ajută să reziste pe o piață extrem de competitivă. Să publici conținut pe un număr atât de mare de medii și platforme, dar care să și fie adaptat celui căruia te adresezi este o provocare incredibilă pentru oricine. Profesioniștii în marketing vor apela în mod sigur la aceste tipuri de automatizări pentru că ele ne ajută să fim relevanți pe piață.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *