Importanța identității vizuale în marketing

Unul dintre proverbele românești consacrate spune că „Ochii care nu se văd se uită”. Interpretarea acestei zicale populare ar fi că dacă nu te vezi cu cineva o vreme, te vei îndepărta de persoana respectivă și oricâte sentimente ai nutri față de ea, acestea se vor estompa până la dispariție. Societatea modernă ne învață că trebuie să trecem dincolo de imagini și aparențe. Realitatea noastră, ca oameni este foarte diferită, însă. Și asta dintr-un motiv exclusiv anatomic: creierul uman procesează informația vizuală, imaginile, mult mai repede decât orice alt tip de informație.

Vi se întâmplă oare să întâlniți o persoană și în momentul în care v-ați prezentat să vi se pară nesuferită sau grozavă? Nu știți nimic despre persoana în discuție și poate nu e o persoană frumoasă sau atractivă și totuși, dintr-un motiv inexplicabil., o vedeți ca super cool și vă gândiți deja ce super ar fi să fiți prieteni. Aceasta este doar pentru că ceva din felul în care persoana respectivă arată și se comportă la nivelul expresiei faciale, al gesturilor, îți spune ceva la nivel subconștient.

Identitatea vizuală a unui produs, serviciu sau companii este extrem de importantă pentru că poate face diferența între „dragoste” și „ură” pentru respectivele menționate mai sus. Dacă imaginea vizuală a unei companii îți „vorbește” la nivelul subconștientului, atunci este clar că mesajul lor a fost cu adevărat recepționat. A fost creat pentru tine pentru că tu ești publicul lui țintă.

Ce este identitatea vizuală?

Identitatea vizuală este reprezentată de către toate elementele concrete, vizibile, ale unui brand, ale ideii pe care încearcă să o creeze pentru a vinde și a se deosebi și remarca față de concurență. Deși denumită „vizuală” acest tip de identitate include atât elemente video, grafice, cât și audio. Este acel întreg de părți componente ale unei campanii de marketing ce sunt menite să îl facă pe clientul țintă să înțeleagă și să aprecieze mesajul și ideea din spatele unui produs sau serviciu sau chiar al unei companii.

Pentru ca o companie să poată funcționa la nivel maxim nu este îndeajuns doar să dezvolte un produs sau un serviciu, ci trebuie să creeze și o imagine vizuală a respectivelor. Chiar dacă deții cel mai bun și inovator produs de pe piață, dacă acesta nu este făcut cunoscut publicului prin întreg cumulul de elemente ce compun identitatea sa vizuală, atunci niciuna dintre calitățile excepționale ale acestuia nu vor conta. Comunicarea vizuală este unul dintre elementele esențiale de promovare ale unui brand pentru că are marele beneficiu de a produce un efect instantaneu.
Identitatea vizuală a unui brand este compusă din toate acele semnale care îi indică consumatorului că este vorba despre tine și te fac ușor de recunoscut în orice context.

Care sunt elementele identității vizuale?

Elementele componente ale unei identități vizuale corect construite includ: numele, logo și logo-ul extins (cel care include și numele), culorile și paleta cromatică folosită, caracteristicile fontului specific fiecărui material, grafica, web design-ul, elementele ce intră în componența ambalării produsului, etichetele, materiale promoționale de orice fel, etc.

Am încercat pe cât posibil să aranjez elementele de mai sus într-o oarecare ordine a importanței pornind de la cel mai important. De aceea doresc sa dezvolt un pic primele trei elemente care sunt, de altfel, și cele mai importante.

Numele (procesul de branding) este poate punctul de plecare al unei identității vizuale eficiente. Este primul pas în crearea unei identității vizuale, dar este și cel mai dificil de găsit. Numele trebuie să fie simplu, ușor de reținut, să nu semene cu al altui brand și să reunească în mare parte câteva din preferințele sau înclinațiile clientului potențial pe care îl țintim. Numele poate fi numele companiei sau un nume de persoană sau un cuvânt într-o limbă străină și chiar un cuvânt inventat. Este important ca atunci când alegem un nume să gândim lucrurile și în perspectivă. Ce anume dorim să obținem pe termen scurt, dar și pe termen lung si cum va fi interpretat de anumite pături sau grupuri ale societății. În ziua de azi cu avântul rețelelor sociale este foarte ușor să atingi cote maxime de publicitate negativă pentru că un anumit cuvânt sau asociere de cuvinte poate părea ofensator privit dintr-un punct de vedere diferit. De asemenea anumite cuvinte pot însemna injurii sau cuvinte urâte în alte limbi străine, de aceea trebuie să ne informăm și să analizăm piețele cărora dorim să ne adresăm.

Logoul unui brand este cel mai dificil proiect asupra căruia poate lucra un designer. De aceea există specialiști care se ocupă doar de această parte a designului grafic în mod exclusiv. Felul în care diverse elemente grafice se combină pentru a crea o idee unitară care să exprime în același timp un mesaj în concordanță cu ideea de la baza brandului, dar să răspundă și cerințelor publicului țintă este o artă în sine. La fel ca și numele (brand-ul), logoul trebuie și el privit din toate punctele de vedere pentru a nu deveni sau a nu părea jignitor pentru cei ce îl privesc în afara celor cărora le este adresat. Dacă o anumită grupare incită o discuție negativă legată de logoul tău, aceasta va avea un impact negativ asupra tuturor inclusiv asupra potențialilor clienți ai tăi.

Paleta de culori folosită trebuie să fie una simplă ce include doar câteva culori. Dacă ne pierdem într-o mare de culori pentru fiecare element ce compune identitatea vizuală mesajul de bază se pierde și va deveni și ușor de confundat. Pe de altă parte culoarea aleasă drept primară trebuie să imprime mesajul dorit. Se știe că fiecare culoare are semnificația sa în mintea umană, este percepută diferit de alta și în plus, este înțeleasă diferit de la o persoană la alta. Unele culori incită la încredere, altele la bucurie, altele la tristețe, altele la contemplare, etc. Testează culoarea dorită pe grupuri țintă pentru a verifica dacă alegerea ta este în concordanță cu gusturile și sentimentele celor ce vor cumpăra de la tine.

De ce este importantă identitatea vizuală în marketing?

Chiar dacă la o primă vedere pare evident de ce identitatea vizuală este importantă pentru un brand este bine să discutăm cele mai importante aspecte ale acesteia.

Identitatea vizuală trebuie să fie unitară, să urmeze aceleași direcții indiferent de forma sub care se prezintă. Acest lucru va crea o imagine de încredere, profesionistă a brandului respectiv. Dacă elementele ce compun identitatea brandului tău reflectă în mod corect ideea, imaginea din spatele produsului atunci cu siguranță poți fi liniștit că te adresezi celor care trebuie să vadă ce le arăți. Aceasta înseamnă că vei ținti exact publicul dorit, cel pentru care este destinat produsul sau serviciul promovat.

Identitatea unui produs sau serviciu le fac ușor de recunoscut și astfel le detașează de concurență. Dacă vinzi același lucru cu alte 20 de companii, dar identitatea ta vizuală a reușit să explice consumatorului exact pentru ce tu ești diferit, atunci tu vei vinde mai mult decât competiția ta.

Identitatea vizuală te ajută să dezvolți o personalitate clară a afacerii tale și să te poziționezi pe piața produselor sau serviciilor similare. Prin crearea unei identități unitare și coerente vei putea ca în cele din urmă să creezi o legătură indestructibilă între tine și consumatorii tăi, cei cărora te adresezi.

Crearea unei identității vizuale care să vorbească corect despre tine și cu publicul țintă este un proces absolut necesar pentru orice campanie de marketing ce se dorește a avea succes. Mintea umană are capacitatea de a procesa rapid orice informație vizuală, dar poate să și rețină culori sau simboluri mult mai repede decât mesaje sau texte. Fii concis și studiază îndeaproape publicul căruia te adresezi! Numai așa vei reuși să creezi o identitate vizuală potrivită și care să producă exact efectul dorit.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *