De ce identitatea vizuală nu înseamnă branding

Marketingul azi nu mai este o treabă prea ușoară. Pe măsură ce mediul online devine din ce în ce mai relevant în lumea noastră, acest domeniu se dezvoltă din ce în ce mai mult incluzând din ce în ce mai multe ramificații. Aceasta pentru că trebuie să acopere toate sferele posibile prin care se poate ajunge la un consumator, la un client.

De aici, din această dezvoltare fantastică, dar și datorită mulțimii de informații ce se găsește pe internet, apar și confuziile. Se confundă adesea termenul de branding cu cel de identitate vizuală și chiar cu cel de brand. Există tendința de a grupa toate aceste noțiuni sub aceea a părții vizuale, pentru că lumea tinde să creadă că este branding-ul și nimic mai mult. Pentru foarte mulți oameni termenul branding se rezumă la un logo și la numele scris pe produs.

Ce înțelegem prin brand?

Pentru a înțelege exact ce este branding-ul trebuie să vorbim un pic și despre noțiunea de brand.

Brandul este tot ceea ce aștepți de la un produs, tot ceea ce sprijină ideea pe care dorește respectivul produs să o imprime. Se poate spune că brandul este promisiunea făcută de o companie sau de un produs, clienților săi.

Ce înseamnă procesul de branding?

Branding-ul include toate acțiunile pe care o companie sau persoană le face pentru a transmite mesajul său clienților și celor cărora se adresează. Acesta nu se rezumă doar la imagini sau logo sau o pagină web sau numele companiei sau a produsului pe ceva anume. Branding-ul include tot ceea ce brandul respectiv dorește să imprime asupra potențialilor clienți. Putem afirma chiar că branding-ul este o strategie de a ajunge în mințile și inimile celor pentru care se creează produsul sau serviciul respectiv.

Branding-ul este întreaga experiență ce se creează în jurul unui bun sau serviciu și include: mesajul și viziunea transmise de acestea, ideea de la baza respectivului produs sau serviciu, valorile promovate de acesta.

Se vorbește foarte mult despre această relație ce se creează între client și brandul ales, existând chiar și o sintagmă care spune că oamenii „se îndrăgostesc” de un brand. Astfel „iubirea” pentru respectivul produs îi face, la nivel emoțional să aleagă întotdeauna produsul respectiv. Unul dintre exemplele favorite ale teoreticienilor, pentru a ilustra exact această idee este Apple. Produsele acestei companii sunt printre cele mai scumpe din categoria lor și, totuși, fiecare lansare de produs este întâmpinată cu cozi incredibile și imense liste de precomenzi.

Cea mai bună strategie de creare a unui branding corect este să începi prin a răspunde întrebărilor: cine, când, cum, unde și cine va folosi produsul sau serviciul pe care te pregătești să îl lansezi. Răspunzând acestor întrebări vei crea o personalitate pentru compania, serviciul sau produsul tău care se va lega emoțional exact de clientul căruia i se adresează.

Pe scurt putem spune că branding-ul este întreg procesul prin care se creează imaginea de ansamblu a unei companii. Ce este foarte important de reținut este că branding-ul este motivul principal prin care două companii care vând practic același lucru se diferențiază una de cealaltă. Un exemplu concret ar fi două dintre cele mai mari producătoare de băuturi acidulate cola: Pepsi și Coca-Cola. În spatele Pepsi se află mesajul de tinerețe și mișcare. Drept urmare, tot ceea ce face Pepsi trebuie să imprime această idee: reclamele lor sunt dinamice și includ personalități din rândul modelelor tinerilor, logo-ul și sticla lor sunt simple, ușor de folosit, sunt sponsori ai multor festivaluri destinate exclusiv tinerilor, etc. De partea cealaltă se află Coca-Cola a cărei imagine de ansamblu exprimă ideea de clasic și familie. Peste tot mesajul lor trebuie să imprime acest sens: sticlele ce au design vechi, faptul că folosesc reclame ce duc cu gândul la anii ‘60, spoturile lor publicitare se referă întotdeauna la familie, iar camionul lui Moș Crăciun este deja așteptat de copii peste tot în lume și, da, este camionul Coca-Cola.

Ce este identitatea vizuală?

Poate că denumirea sa ar trebui să fie un fel de indiciu. Cuvântul „vizual” include toate implicațiile necesare: identitatea vizuală include tot ce are legătură cu vizualul.

Identitatea vizuală a unui brand este DOAR o parte a branding-ului. Pentru că această identitate trebuie să imprime, să ducă la aceeași idee, la același sentiment ca toate celelalte elemente ale campaniei de marketing.

Dacă branding-ul este un sentiment, o emoție, ceva ce este practic intangibil, identitatea vizuală include, prin contrast tot ce este concret, tangibil la un brand. Acest fapt înseamnă că manualul de identitate vizuală va cuprinde logo, culoarea sau culorile brandului, fontul folosit în funcție de material, compoziția imaginilor, ambalaje, etichete, web design, elementele grafice afișate pe rețelele de socializare, slogan, muzică sau coloană sonoră, etc.

Crearea unei identități vizuale trebuie să pornească obligatoriu de la branding. Elementele identității trebuie să reflecte în mod corect ideea și imaginea respectivului brand. Pe de altă parte, un brand căruia îi lipsesc elementele vizuale nu poate exista. Acest fapt pentru că până la a ajunge la ideea și la viziunea unui brand, primul lucru pe care îl vede oricine este lucrul concret din fața sa: pagina web sau flerul sau reclama. Degeaba creăm o idee minunată dacă potențialii clienți nu o pot vedea în vreun fel, nu o pot materializa.

Nu trebuie uitat că pentru ca un brand să aibă succes tot ceea ce ține de imaginea și promovarea sa trebuie să fie unitar. Toate materialele tipărite, cele online, cele ce țin de ambalare și etichetare, afișe, flyer-e, absolut tot ce este vizibil trebuie să reprezinte un tot unitar care să reflecte ideea pe care dorește brandul să o imprime. Totul trebuie să lucreze împreună pentru că altfel se produce confuzie, care enervează și nu ajută deloc la promovarea unui produs sau serviciu.

Putem să concluzionăm că branding-ul este întreg procesul prin care se creează sensibilizarea și conștientizarea produsului sau a serviciului de către publicul țintă, dar și fidelizarea acestuia. Este o idee din spatele întregii campanii de marketing, a produsului sau serviciului. În schimb, identitatea vizuală este o parte esențială a branding-ului, dar se rezumă la tot ce ține de elementele concrete, vizibile ale unui produs sau serviciu.

Procesul de branding este de lungă durată, iar pentru a deveni cu adevărat un brand va trebui să parcurgi un drum lung și costisitor. Vestea bună este că dacă toți pașii tăi s-au îndreptat în aceeași direcție atunci te vei putea număra și tu printre fruntași ai căror culori sau sloganuri sunt recunoscute instantaneu și care crează adevărate mase de împătimiți.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *