De ce este important storytelling-ul pentru brand-ul tău?
Poveștile joacă un rol esențial în dezvoltarea psihică și emoțională a fiecărui copil. Pe baza poveștilor și a jocului un bebeluș este capabil să evolueze intelectual pentru a ajunge să vorbească, să se exprime coerent, să își creeze propriile valori și sisteme de a descoperi lumea și a îi face față. Pentru că stau la baza dezvoltării noastre, poveștile rămân un factor extrem de important în viața noastră, necesar, dar și capabil să creeze emoții.
Gândește-te spre exemplu la emisiunile concurs de la televizor. Indiferent că este vorba despre un concurs de talente sau de dans sau de gătit, concurenții nu sunt prezentați doar ca simpli oameni care au un anumit talent sau niște cunoștințe sau abilități speciale. În jurul fiecăruia este țesută o poveste personală menită să atragă și să emoționeze spectatorii. Mulți dintre cei care vizionează acest tip de emisiuni o fac în mare parte datorită poveștilor din spatele acestor concurenți și nu pentru valoarea artistică sau tehnică a prestației acestora.
Exact același mecanism funcționează și în cazul brandurilor și a disponibilității unui consumator să aleagă și chiar să prefere produsul tău dintr-o mare de produse sau servicii similare. Faptul că tu te poți diferenția pentru că brandul tău spune o poveste îl face pe potențialul client să rezoneze, să empatizeze și ulterior să te aleagă din mulțime.
Ce înseamnă noțiunea de storytelling?
Storytelling este acea noțiune ce desemnează crearea unei povești în jurul unui brand, al unui produs sau al unui anumit brand. Această poveste denumită storytelling se folosește de mijloacele clasice implicate în arta literară de a spune povești pentru a construi o imagine sau a imprima o anumită idee asupra consumatorului. Putem aici să vorbim fie de povestea unei companii care să spună cum a apărut ideea, ce obstacole a întâmpinat, cum a reușit să le depășească, etc. Dar storytelling-ul poate juca un rol și atunci când se dorește evidențierea unui anumit produs sau a unei calități a serviciului sau produsului creat de către companie.
De ce este așa important storytelling-ul pentru brandul tău?
Pentru că accesul tuturor la informații este neîngrădit, iar în fiecare minut și secundă suntem asaltați și mai mult de reclame pe absolut orice dispozitiv folosit, ajungem să nu mai vrem să auzim de avantajele folosirii unui anumit detergent sau unui anumit laptop sau a unei anumite paste de dinți. Doar acele companii care creează povești proprii pentru produsele sau serviciile lor vor avea câștig de cauză în fața consumatorilor.
Ce aduce în plus storytelling-ul față de metodele tradiționale de promovare sau conștientizare a unui produs sau brand?
a. Umanizarea brandului
Azi, toată lumea este foarte ocupată, în plus doar cu un click putem obține absolut tot ce ne dorim, comunicarea se face mai mult pe email sau prin serviciile de mesagerie mobilă. Chiar și reclamațiile le adresăm printr-un serviciu de mesagerie care și acesta la rândul său este un mic roboțel. Contactul uman este din ce în ce mai redus, iar nevoia de conexiune, de relaționare cu cineva sau ceva este din ce în ce mai mare. Dacă împarți cu consumatorii tăi povestea ta, vorbind despre toate părțile sale vei crea o legătură emoțională cu aceștia. Astfel vei putea să umanizezi afacerea ta. Nu vei mai fi doar o companie în marea de afaceri care doresc să câștige bani și care stau cu spatele la client. Vei fi cel care are o poveste, cel pe care îl interesează, cel care a avut și alte motive în spatele ideii de a construi această afacere.
b. Generarea de empatie
Poveștile bine scrise creează întotdeauna o legătură puternică între cel ce o citește sau ascultă și eroul principal al poveștii. Această legătură se produce datorită faptului că în mintea cititorului se crează empatia, adică acel sentiment de „la fel ca mine”, „așa simt și eu”, „așa mi s-a întâmplat și mie”. Pentru că auditoriul se vede în pielea eroului de fiecare dată când acesta pățește ceva, se confruntă cu orice tip de problemă sau obstacol, și publicul său resimte aceleași emoții.
Empatia este cea care crează acea legătură emoțională puternică între un brand și clienții săi. Povestea ta este și povestea lor, se recunosc și rezonează cu tine.
c. Lasă o impresie de neuitat
Studiile în domeniul neurologiei arată că atunci când ascultă o poveste, mintea umană se comportă ca și cum ar fi exact în poveste. Pentru mintea noastră nu există în acele momente diferență între ficțiune și realitate. Publicul este atât de implicat în povestea respectivă încât reține automat mesajul acesteia. De altfel, de aceea poveștile sunt folosite în grădinițe și școli ca metode de învățare.
Aceasta înseamnă că povestea ta spusă corect va avea exact rezultatul scontat și anume va transmite mesajul și îl va face de neuitat. Conform revistei Forbes, o companie poate deveni de 10 ori mai interesantă și mai ușor de ținut minte dacă spune o poveste pentru că aceasta are capacitatea de a genera implicarea audienței. Astăzi publicul nu mai vrea doar să vadă, își dorește să experimenteze, să simtă.
O poveste bine spusă, un storytelling corect dezvoltat trebuie să îmbine latura emoțională a ta cu cea practică. Trebuie să vorbești despre brandul tău din inimă, să fii concis, corect și sincer. Ceea ce este foarte important să reții este că nu trebuie să confuzi acest instrument cu o listă de informații seci de tipul, „ne-am înființat în 2019, avem 20 de angajați, am pornit cu 3 angajați, am obținut un premiu și avem vânzări de …”. Aceasta este mai degrabă o listă de informații menite să prezinte date legate de afacerea ta și nu are nicio legătură cu crearea unei povești. De asemenea este esențial ca povestea spusă să fie una reală bazată pe fapte și lucruri reale și nu o invenție.