Copywriting original – este important să scrii pentru oameni
Probabil că deja cunoști faptul că puterea cuvintelor este incredibilă. „Keep Calm and Carry On” este un slogan care nu include prea multe cuvinte sau eu știu ce citate filozofice, dar care indică exact ce trebuie să faci și cum. Slogane politice, „Yes, we can!” sau „Make America great again” sunt alăturări de cuvinte simple care deși puține și aparent neimportante au capacitatea de a strânge oamenii alături.
Dacă știi care este audiența căreia te adresezi, adică în ce context istoric, social, economic, religios, etc. se află categoria cu care dorești să vorbești atunci cu siguranță vei putea găsi mesajul potrivit pentru a te adresa cu succes segmentului de piață respectiv. De aceea este atât de important să fii conștient de faptul că un copywriter scrie pentru oameni. Mesajul său se adresează celor care nu au cunoștințe de marketing și care e posibil să nici măcar nu știe chestiunile tehnice legate de ce doresc să cumpere. Gândește-te că vrei să vinzi o mașină de tuns iarba unei doamne de 60 de ani din România care locuiește la sat și care toată viața ei a fost ajutată de soț care tundea iarba cu coasa. Soțul fie nu mai este, fie nu mai poate, fie ar vrea să ușureze lucrurile pentru el. Ceea ce tu, copywriter, va trebui să transmiți, este că mașina respectivă este ușor de utilizat, nu are un preț prea mare și te ajută foarte mult să depășești anumite faze complicate din viața ta.
Ce este copywriting-ul?
Copywriting-ul este acel domeniu al marketingului care reunește doi factori extrem de importanți în luarea unei decizii de către un consumator. Copywriting-ul întrunește o abilitate naturală pentru cuvântul scris cu psihologia maselor. Pe scurt, copywriting este acel text (copy) care este atât de convingător pentru un potențial client încât îl determină să cumpere. Acesta este un copywriting bun!
Copywriter-ul este acela care pe baza datelor furnizate încearcă să creeze acel text care să fie scris special pentru acea persoană care ar putea cumpăra produsul sau serviciul respectiv. Scopul final al unui text, în orice formă ar fi el, care se dovedește a fi bine scris este de a determina clientul existent sau potențial să acționeze în funcție de imboldul la acțiune creat de către copywriter (cumpără acum, abonează-te azi, nu pierde această ofertă specială, înscrie-te în acest concurs, etc.)
De ce copywriting-ul este important?
Din ce în ce mai mult comerțul, indiferent că se referă la produse sau servicii, se mută în mediul online. O oarecare comoditate, dar și lipsa extremă de timp face din ce în ce mai mulți consumatori să se îndrepte către mediul online ca mediu de cumpărare principal. Și asta ca să nu vorbim de preț, care de multe ori poate fi mult mai mic în mediul online decât la sedii fizice.
Atunci când vorbim despre B2B, despre acele afaceri care se bazau și poate o fac și acum pe vânzarea fizică, rolul copywriting-ului este limitat la câteva cuvinte într-o reclamă printată pentru o revistă sau cel mult una TV. Cu cât afacerile se mută mai mult în zona online cu atât cuvântul devine primordial. Există poza produsului, da, dar pe lângă aceasta, pentru a putea convinge potențialul client să cumpere ceva, descrierea în cuvinte trebuie să fie absolut „amețitoare”. Persoana care ar putea cumpăra, să spunem, o pereche de blugi din magazin, în varianta online, nu o poate proba, nu o poate atinge, nu poate vedea culoarea reală. Așa că rolul unui copywriter este de a descrie produsul respectiv atât de bine încât persoana interesată în a-l cumpăra să aibă senzația că îl vede și că îl atinge. Și acesta este doar un exemplu ce reflectă puterea cuvintelor asupra unui posibil consumator.
În plus, să nu uităm că toată armata de personal de marketing ce lucrează în mediul digital scandează un slogan non-stop: „Conținutul este rege”. Pentru a deveni relevant și pentru a îți crea un renume în căutările organice, ceea ce publici, adică acel conținut trebuie să fie unic, original, informativ. Aceasta este o altă sarcină care intră în domeniul copywriting.
De ce trebuie să scrii pentru oameni?
Cred că cel mai simplu este să găsești răspunsul la întrebarea: cui vinzi? Evident că tu vinzi unor indivizi. E posibil ca unii să spună că asta nu este valabil pentru toate companiile. Că, spre exemplu, cei care vând toner pentru multifuncționale sau cei care vând pachete de antivirus nu au ca scop să vândă unei persoane, ci unei companii. Greșit! În spatele oricărei companii, a oricărui departament al acesteia se află un om. Drept urmare, mecanismele sale emoționale funcționează la fel ca ale oricărui individ. Trebuie doar să găsești cuvintele potrivite pentru a te adresa acestuia din perspectiva sa de patron, director de firmă sau conducător de departament.
Emoția este ceea ce separă cuvintele care transmit mesajul de cele ce nu o fac. Atunci când cel căruia îi este destinat mesajul textului tău rezonează cu ceea ce ai scris, își recunoaște propria experiență, propriile trăiri în acel text, empatizează cu tine, cu sentimentele transmise și este, apoi, înclinat să adere la ideea ta. Iar aici nici nu contează care este aceasta: să cumpere ceva, să se înregistreze, să descarce ceva, etc.
Este important să precizez un aspect esențial în această ecuație: pentru a știi cum să scrii pentru a atrage clienții doriți trebuie să îi cunoști pe aceștia în amănunt. Dacă nu ai datele celor pentru care compui textul tău de copywriter atunci nu ai nicio șansă să le deschizi „barierele” sufletului. Drept urmare, copywriter-ul trebuie să fie o parte importantă, dar nu unică, a strategiei tale de marketing. Crearea unui portret robot, a unui avatar a clientului tău ideal, alături de colectarea permanentă a datelor legate de cei ce cumpără de la tine și te vizitează trebuie să facă obligatoriu casă bună cu strategia copywriter-lui.
Din timpuri extrem de vechi, de care nimeni nu-și mai aduce aminte acum, cuvintele au avut o putere imensă de motivare a oamenilor. Ceea ce diferențiază copywriting-ul de arta literară este că acest meșteșug al cuvintelor trebuie să convingă, trebuie să vândă, să devină acel lucru de care toată lumea are nevoie. Și de foarte multe ori copywriter-ul nu are la dispoziție prea multe cuvinte pentru a convinge. Acesta nu poate scrie un roman de 200 de pagini pentru a face pe cineva să cumpere un robot de bucătărie. Și aici intervine adevărata artă în a scrie ceva ce publicul țintit (cumpărătorii de roboți de bucătărie) vor considera extraordinar.