Căutările vocale, noul trend SEO în 2020

Voi începe de data aceasta cu un dialog în limba engleză:

Me: Hey, Google!
My Android Phone: Hi there! What can I do for the nicest person I know?
Me: What do you know about Siri?
My Android Phone: Full respect. Being an assistant is hard work.

Cine este, deci, Siri sau „Hey, Google” (de fapt, Google, dar se activează la hey, google) sau Alexa? Sunt variante diverse, în funcție de producător, ale unor asistenți vocali puși la dispoziție de către furnizorii de terminale mobile. Siri este al lui Apple, Google este al lui Google, Alexa este al lui Amazon și Cortana este al lui Microsoft. Toți au capacitatea și sunt creați pentru a asista utilizatorul la comanda vocală a acestuia.

În lumina celor de mai sus, trebuie să apreciați corectitudinea politică a lui Google: „suntem toți asistenți, muncim din greu, suntem în aceeași oală”… Asta ca să nu mai vorbim despre faptul că sunt „the nicest person in the world”.

Ce sunt căutările vocale?

Căutările vocale sunt acele căutări pe internet, dar nu numai, care presupun comandă vocală în locul textului. Dacă ai un telefon mobil, spre exemplu, funcția sa vocală te poate ajuta: să cauți ceva pe Internet fără să tastezi nimic, doar prin activarea funcției vocale și rostirea cuvintelor căutate, să suni pe cineva din agenda ta, fără să îl cauți în agenda ta, ci doar prin accesarea vocală a funcției de sunare (call) și pronunțarea numelui cu care avem notată persoana respectivă în agendă.

Care sunt avantajele căutărilor vocale?

Prima întrebare la care trebuie să răspundem atunci când vorbim despre avantajele acestei funcționalități este: care este principalul efect al căutărilor vocale?

Răspunsul la această întrebare este: pentru o căutare vocală nu este nevoie să atingi telefonul. Nu trebuie să cauți în meniu numele celui apelat, dar nici nu este nevoie să deschizi browser-ul și să cauți adresa clientului la care trebuie să ajungi. Vorbești cu Google sau Siri sau Alexa sau Cortana și îi rogi pe ei să te ajute să afli unde e adresa la care trebuie să ajungi. Nu numai că aceasta îți permite să faci două lucruri deodată, spre exemplu să vorbești cu un client și să cauți cum ajungi la el. În foarte multe țări dacă folosești telefonul mobil, adică îl duci la ureche sau cauți ceva pe el, în timp ce conduci, reprezintă o contravenție și vei fi amendat. În plus, este foarte periculos să faci o căutare pe internet atunci când conduci, pentru că atenția ta va fi distribuită în mai multe locuri și nu vei putea fi cu ochii la drum.

Un alt avantaj net este rapiditatea căutării. Întotdeauna vorbirea va fi mai rapidă decât scrierea. Vorbirea este naturală și se învață de la 1 an, iar scrierea este ceva ce deprindeam abia la școală în clasa întâi. Mai mult decât atât, scopul telefoanelor mobile este exact acela de a ne ușura munca, drept urmare căutările vocale pe terminalele mobile reprezintă 60% din numărul căutărilor totale pe motoarele de căutare.

Optimizarea pentru căutările vocale

Statisticile actuale arată că 40% din căutările pe internet sunt vocale, iar acest număr este în creștere.

Da, putem să spunem „Ei, nu sunt nici măcar jumătate din căutări, deci pentru ce să îmi bat capul?!” pentru că 40% sunt aproape 50%, iar dacă vrei să ai un avantaj net în viitor asupra competiției tale atunci, acesta este factorul ce te poate detașa de ei.

Pentru SEO, căutările se modifică în două moduri esențiale: frazele de căutare pot fi mai lungi și căutările devin mult mai semantice, mai umane. La ce mă refer? Faptul că cineva vorbește face ca ceea ce spune să fie mai lung decât ceea ce ar scrie, pentru că în primul rând este mai ușor să vorbești. Apoi, ne-am obișnuit ca atunci când căutăm ceva în mod clasic, scriind, să suprimăm cuvintele de legătură. În trecut conjuncțiile, prepozițiile și adjectivele erau nu numai ignorate de motoarele de căutare, dar câteodată produceau chiar confuzie. Azi, când căutările au devenit mult mai apropiate de felul în care vorbim, lipsa de timp sau lenea ne face să ne rezumam tot la câteva cuvinte fără cuvinte de legătură între ele. Spre exemplu: „manuale parenting” în loc de „manuale de parenting”. Căutările vocale au tendința să fie mai aproape de vorbirea normală, curentă, drept urmare au toate cuvintele necesare. Optimizarea trebuie să țină cont de această ecuație a căutărilor vocale.

Un alt factor important în SEO pentru căutările vocale este latura locală. Se pare că oamenii sunt mai înclinați să realizeze căutări vocale pentru a găsi locațiile din zonă. Spre exemplu: „restaurante bune în zona mea”. Sondajele arată că oamenii sunt mai înclinați să caute vocal obiective în zona în care se află. Motivul fiind că terminalele mobile au acum capacitatea de a determina locația exactă unde te afli.

Un aspect important ce se prefigurează în viitor este direcția în care se îndreaptă Google. Ușor, ușor, acest motor de căutare se va rezuma doar la a furniza răspunsul cel mai corect și potrivit pentru întrebarea ta. Toate modificările legate de algoritmii de căutare și felul în care aceștia se modifică pentru a emula cât mai bine mintea umană și a găsi cele mai potrivite și bune rezultate țintesc în aceeași direcție. Google își dorește să fie acel instrument care oferă un răspuns clar și edificator pentru orice întrebare, fără cercetări, clickuri, etc. Dacă ne gândim la „snippets” sau graficele puse la dispoziție de Google pe pagina principală de rezultate pentru majoritatea căutărilor, vom ajunge la această concluzie. Căutările vocale se încadrează exact în această necesitate. Ideea este ca tu să întrebi ceva, iar Google sau alt motor de căutare să îți dea răspunsul în câteva secunde.

Vreau să precizez ceva foarte important: căutările vocale funcționează minunat în limba engleză. Pentru orice altă limbă recunoașterea vocală are anumite probleme de recunoaștere. Ba, mai mult, dacă nu ești nativ englez, este posibil ca la pronunțarea unor anumite cuvinte textul să nu fie recunoscut. Evident că lucrurile evoluează și aceste probleme se vor corecta, dar este necesar să luăm în calcul optimizarea pentru căutările vocale.

Ce pot să vă spun în concluzie este că indiferent ce probleme are în acest moment modulul vocal al oricărui terminal, comunicarea vocală cu acesta va căpăta din ce în ce mai mult teren. Tehnologia evoluează spre o colaborare cât mai mare între om și inteligența artificială pentru că astfel se ajunge la ușurarea sarcinilor umane.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *