Backlink-urile nu sunt totul în SEO, ci calitatea lor
Ce faci atunci când ai nevoie de un sfat juridic referitor la un contract de colaborare pentru furnizare de servicii? Întrebi un coleg la întâmplare, îl suni pe șeful tău, suni un prieten arhitect care știi că a avut un asemenea contract? Desigur, dacă vrei un sfat care să nu fie cu adevărat informat, poți să te adresezi oricăruia dintre cei descriși mai sus. Dar, în mod normal și realist vei suna un avocat specializat în contracte comerciale de furnizare de servicii. De ce? Pentru că persoana respectivă are cea mai multă competență în a te ajuta cu așa ceva pentru că a urmat studii în domeniu ce sunt dublate de experiența obținută până atunci. Iar dacă ceea ce a spus el nu te mulțumește pe deplin sau vrei să mai auzi o părere, te vei duce la un alt avocat pentru o a doua părere.
Am făcut această introducere ce pare să nu aibă nicio legătură cu site-urile web sau optimizarea acestora pentru căutări dintr-un motiv simplu. Competența, autoritatea (authority) a unui site într-un anumit domeniu este extrem de importantă, iar atunci când aceasta reușește să se afirme alte site-uri vor crea legături către el atunci când va fi nevoie să apeleze la articole sau informații prezente pe respectivul site cu autoritate. Adică este ca cel care se duce la avocat atunci când are nevoie de un contract, pentru că este lipsit de sens să întrebe pe altcineva.
Similar, dacă stai să judeci un pic lucrurile, vei descoperi că degeaba te duci la 20 de oameni să ceri un sfat despre un contract, dacă niciunul dintre respectivii nu au competența necesară. Drept urmare, nu numărul de oameni întrebați contează, ci calitatea acestora. Așa este și cu aceste link-uri și de aceea aș dori să le studiem mai jos.
Ce sunt backlink-urile?
Backlink sau inbound link sunt toate acele link-uri de la un site către altul. Dacă site-ul X trimite la site-ul Y printr-un link extern, atunci site-ul Y are un backlink de la site-ul X.
Dacă, să spunem, ai publicat la un moment dat un articol referitor la un anumit subiect și o altă companie scrie un articol și te citează cu link către articolul tău, acela este un backlink. Backlink-uri se pot obține din postări pe blog, articole diverse, dar chiar și din postările de pe rețelele de socializare.
Backlink-urile sunt foarte importante în SEO pentru că ele cântăresc extrem de mult atunci când crawler-ul motorului de căutare indexează site-ul tău și îi hotărăște poziția.
Care este importanța backlink-urilor în SEO?
Dintotdeauna backlink-urile au fost foarte importante pentru obținerea unei poziții foarte bune pe paginile de căutare (în SERP). Pentru că specialiștii în SEO și cei care se ocupau de marketing prin anii 2000 au dedus că numărul foarte mare de backlink-uri cântărește foarte mult la poziția lor în SERP, a început un comerț cu asemenea link-uri. Cei ce practicau Black Hat SEO (SEO „neloial”) au început să vândă și să cumpere backlink-uri fără logică și fără relevanță doar pentru a crea un număr cât mai mare. Practic s-a ajuns la existența unor site-uri fără niciun scop sau relevanță, ci doar pentru a crea backlink-uri către alte site-uri.
Pentru a reglementa această situație Google a lansat un nou algoritm pentru căutări denumit Penguin. Acest update, cunoscut și sub numele de algoritmul contra spam, a reprezentat o schimbare esențială în felul în care funcționează backlink-urile. Google a început să ia în considerare la evaluarea poziției unui site în SERP nu numai numărul de linkuri dar și relevanța acestora. Iar acolo unde respectivele linkuri erau create de pe site-uri fantomă sau care nu aveau nici cea mai mică legătură cu subiectul respectiv, Google le și penaliza automat. Drept urmare, spre exemplu, dacă aveai un site cu locuri de muncă, iar un alt site care vindea ceasuri de mână avea un link către tine, erai penalizat.
Scopul inițial pe care Google l-a imaginat pentru backlink-uri era cel explicat mai sus: pornea de la premisa că dacă există 20 de site-uri care fac trimitere către un articol de pe site-ul, atunci informația publicată de tine în acel articol trebuie să fie importantă și relevantă. Drept urmare, scopul luării în considerare a numărului de backlink-uri era calitatea practic a respectivului site. Dacă backlink-urile respective sunt create doar de dragul de a crea un număr cât mai mare, calitatea se pierde.
Ce sunt backlink-urile de calitate și cum le obținem?
Ce înseamnă un backlink de calitate până la urmă? Înseamnă că un site de încredere creează un link către un articol sau o postare a ta. Aceasta înseamnă că ceea ce tu ai publicat acolo, conținutul respectiv este atât de important încât un site cu autoritate, competență în domeniul respectiv te citează incluzând un link. Acest fapt presupune nu numai că roboțelul Google va aprecia acest fapt prin poziția ta în SERP, dar și că persoana care te-a citat a avut încredere în tine, iar cei ce vor citi la rândul lor respectiva trimitere, vor face click pe link și astfel vei deveni cunoscut și lor.
Este adevărat că nu ai cum să știi ce calitate au toate site-urile care trimit link-uri către tine. De aceea, este foarte important să te folosești de un instrument SEO pentru a evalua calitatea unui backlink. Există foarte multe asemenea instrumente, majoritatea online și gratuite.
Problema care se pune în momentul în care vei încerca să creezi o strategie pentru a obține backlink-uri este faptul că e foarte greu să creezi conținut pe subiecte despre care nu s-a mai scris. În plus, cum ai putea oare convinge un colos în domeniul tău, care deține un nivel foarte mare de competență (authority) să creeze un backlink către tine? Din acest motiv, foarte mulți renunță destul de repede la încercarea de a genera backlink-uri de calitate.
Nu este deloc ușor să reușești să obții asemenea backlink-uri, dar, deși este ceva ce va lua mult timp, nu este nici ceva imposibil.
Una dintre strategiile ce se poate folosi pentru obținerea de backlink-uri de calitate este sugerată de unul dintre cei mai buni experți în domeniu, Neil Patel. Acesta sugerează să creezi infografice pe care apoi să le propui diverselor site-uri importante din domeniul tău. Poți găsi câteva procese sau probleme importante din domeniul tău, iar apoi să le simplifici explicându-le mecanismul sau modalitatea de funcționare printr-un infografic. Apoi poți să contactezi câteva site-uri importante din domeniu și să le propui afișarea respectivului infografic la ei pe site. Oamenii au adesea capacitatea de a pricepe anumite lucruri mai ușor atunci când sunt structurate în imagini schematice.
O altă modalitate este să te oferi să creezi o postare pentru site-uri care dorești să creeze link către tine (să creezi un guest post). Găsește o variantă să aduci informații noi, fie printr-un articol nou ce nu a mai fost tratat pe site-ul acestora, fie prin abordarea unui alt punct de vedere sau completarea unuia deja existent. Nu uita, însă, că pentru a putea scrie un asemenea articol și să îl propui unui site cu autoritate în domeniul tău trebuie să ai cunoștințe solide și să faci o cercetare informată. Nu poți scrie același lucru ca alții sau, mai rău, să bați câmpii.
O altă variantă este să găsești oportunități de a participa la scrierea diverselor articole din domeniul tău. Există un site, care se numește HARO și care realizează legătura dintre jurnaliști si surse de informație pentru aceștia în diverse domenii. Jurnaliștii sunt nevoiți să scrie zilnic o serie de articole pe diverse teme și de cele mai multe ori au nevoie de informații de încredere din anumite domenii. Devenind chiar tu această sursă vei primi un backlink către site-ul tău de la site-ul de știri de calitate.
O altă sugestie ar fi să te concentrezi în crearea de conținut care s-a dovedit a fi cel mai citit și mai important pentru utilizatori. Aceasta îl va face foarte valoros și pentru site-urile care doresc să ofere conținut „clickabil” pentru utilizatorii lor și astfel vei obține backlink-uri. Conform unui studiu realizat recent, cele mai citite articole sunt cele ce includ chestionare, cele ce includ liste, cele de tipul „de ce …?” sau „cum să”, infograficele, dar și conținutul video. Creează asemenea conținut cu precădere și vei putea să descoperi o creștere a numărului de backlink-uri de calitate.
Concluzia pe care o putem trage în mod clar este că azi cantitatea backlink-urilor nu mai este atât de importantă. Adică este mai bine să avem doar 5 backlink-uri de calitate, decât 30 de backlink-uri care nu numai să nu ne ajute să optimizăm poziția pe care ne aflăm în SERP, dar poate chiar să ne arunce la coada listei. Nu trebuie să uităm că scopul esențial al motoarelor de căutare, cu precădere Google, este să ofere o calitate cât mai bună utilizatorilor săi. Drept urmare, dacă și noi vom face asta, vom promova calitatea, orice motor de căutare ne va premia.